solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Skare´va skare´va TVÅhundra procent eller jak hade rätt igen

Publicerad 2011-02-07 18:14:36 i Glädjeämnen,

När vi är ute med hunden går vi alltid och kollar efter nya spår i markerna. "Här har räven gått" och "oj vilken hartraj det var här" och så. (Hartraj är ett ord för hur haren skuttar runt och förvillar).

I förrgår gick vi längst vägen när ett klövspår dök upp i snön längst ute vid snöplogskanten. Det var rejält trampat fram och tillbaka för att sen försvinna in i Roines trädgård.

- Å fasen. Titta här. Nu har hjortarna kommit över till den här sidan, sa Gino, men vart katten kom dom ifrån? Ser du vart spåren börjar?

Vi har inte sett hjortarna på länge, och aldrig på vår väg, utan bara på andra sidan E45:an eller längre norrut. Det kändes ju lite roligt att hjortarna letat sig ner till vår bebyggelse, så vi gick där med näsan i backen och spanade efter spår en bra stund.

Jag skojade lite och sa att jag trodde det var en ponny. Eller en jak.  

- Det är ingen ponny. Det är hjortspår, du ser väl att det är klövar.
 
Spåren ledde neråt grusvägen som leder till Villastan. Bara en liten bit in på den vägen bor Micke och Johanna med sina barn, och de har ett gäng jakar på sina marker.

- Är du säker, sa jag. Du tror inte det är någon av jakarna som rymt utanför stängslet? Dom har ju en som Johanna sa att... 

- Jag är TVÅHUNDRA procent säker på att det här är hjortspår. Ingen tvekan.

Det var the end of discussion.

I går gick vi en bit neråt grusvägen för att svänga av mot klätten mittemot Micke & Johanna. MASSOR av tramp i vägen. Av klövar. Högar av jakskit.

- Jahapp.

Tystnad.



Sommarbild på hjo jakarna.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2011-02-07 19:03:33

Jag måste nog erkänna att jag skulle bli väldigt brydd om jag stötte på jakspår på min promenad. Även hjortspår skulle vara sensationellt. Men det är klart, har grannen jak i sin hage...



Vad gör dom med jakarna, jag menar vad har dom dom till? Mjölk- och kötdjur, eller? Jag visste inte att det fanns jak i Sverige över huvudtaget. Spännande. Kan du inte berätta lite mer om dom?

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-02-07 20:30:46

Cici: Jag ska intervjua Micke lite så lovar jag att berätta mer. Jag vet faktiskt inte så mycket i nuläget. Kött skulle jag tro. Dom är väldigt sällskapliga i alla fall men man vill inte direkt överraskas av storoxen ute i skogen kanske.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela