solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Det kan ha varit en räddningsaktion

Publicerad 2011-12-20 21:51:21 i Glädjeämnen,

I går skulle jag snabbt in och handla. Har lite brådis och tar ett kliv ner från trappan och eftersom jag är halvblind är det är på håret att jag träffar en söt liten domherre med vänsterdojan. Han sitter alldeles stilla på marken och ser allmänt vimmelkantig ut. Antingen har han luktat på glöggen eller så har han flugit in i fönstret och fått en stjärnsmäll.  Lite bebisspråk och en knäböjning senare så sitter han i min hand.

- Jaha du, vart ska jag göra av dig nu då. Vi har tre katter vettu´som inte säjer nej till ett så lättfångat byte. Hum hum upp i trädet kanske.




Jag testar och ser om han kan hålla balansen i en grenklyka och han verkar kunna hålla sig fast. När jag kommer tillbaka sitter han fortfarande kvar och jag måste flytta honom innan katterna hittar honom.




Han får åka på en gammal mössa in i carporten och med risk för liv och lem (överdrift) klättrar jag upp och sätter honom på innertaket i carporten. Lite nötter och solrosfrö serveras.




Två timmar senare smyger jag ut och kollar om han är kvar. Borta, och inga fjädrar som skvallrar om ond bråd död.  Han har bara bajsat en liten hälsning och ett tack på mössan innan han drog.

Och jag väljer att tro att han nu lever lycklig i alla sina dagar.


(Ja, jag kastade mössan).

Kommentarer

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-12-20 22:47:49

Här flyger de in i altanfönstren ibland så det smäller, men så där snäll har jag aldrig varit. Domherrar är det ju förstås nåt extra med, björktrastar är man kanske inte lika förtjust i.

Postat av: Cici

Publicerad 2011-12-21 08:52:17

Någon gång har jag på radion fått tipset att det bästa, om man hittar en fågel som flugit in i ett fönster, är att sätta dom i en kartong, lägga på locket och ta in dom i värmen en stund. Då brukar dom repa sig ganska fort så att man kan släppa ut dom efter en stund.

Det har hänt att jag har stått och hållt en olycksfågel mellan mina händer för att värma och göra det mörkt och då repar dom sig också ganska fort.



Nu fick du nog en stjärna i himlen för din räddningsaktion!

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-12-23 13:41:34

Epsilon: Han var så otroligt söt, så jag hade gärna behållit honom. Björktrastar (eller snöskator som vi kallar dom här)är ju lite större. Men jag hade nog försökt hjälpa en sån också. När det är jul ska man vara snäll mot alla.



Cici: Bra tips, det ska jag komma ihåg. Den goda gärningen kanske kanske kan kvittas mot när jag blev så jäkla förbannad på mammas grannar? Annars är det ju inte så dumt med en stjärna heller.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela