solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Lite mera mamma igen

Publicerad 2011-04-19 16:58:25 i Glädjeämnen,

Just nu smyger jag bara runt och läser andras bloggar. Själv lider jag av skrumphjärna. Behöver nog lite semester.

Så därför ska mamma och jag ta en liten sväng med bilen efter påsk. Johan som till vardags läser i Söderhamn har varit hemma och praktiserat i åtta veckor, och ska nu tillbaka "hem". Då bestämde jag över huvudet på modern att vi tar och skjutsar pôjken och åker på hemvägen en liten avstickare förbi släkten i Uppland. Slår två flugor i en smäll, liksom. Johan slipper spendera en hel dag på tåg, mamma kommer ut och får se lite annat än den vanliga utsikten från köksfönstret, träffa bröder och systrar, se hur det ser ut där Johan bor och det bästa av allt - åka bil. Långt.

Det sämsta är att Johan bor högst upp i ett hus utan hiss, och mamma är lite skruttig i benen. Eller ganska mycket skruttig i benen faktiskt, fast huvudet är det inget fel på.

Så jag sa lite försiktigt att : - Det är ju synd att du inte orkar ta dej upp och se hur lägenheten ser ut.

Mamma gav mej en blick: - Jag tar mig allt upp. Har jag åkt så långt ska jag allt se hur han bor.

Jahapp. Kan man ringa brandkåren? Om det tar stopp på andra våningen?

Det ordnar sig nog. Sätter hon den sidan till så är hon säkert redan uppe när vi är halvvägs.

Häromdagen klippte och permanentade jag henne. Vi köpte mat från restaurangen och hade en mysig dag med många historier och roliga diskussioner. Varje gång jag fixat till henne i håret så skriver hon en lapp och lägger i påsen med spolar, med datum och små kommentarer om hur jag förgyllt hennes dag o s v.

Så säger hon: - Dom här kan du ju slänga när jag är död. Men du vet att även om jag är borta så kommer jag att finnas där, följa er genom livet och se hur det går för er.

- Jahaja, sa jag. Ska man oroa sig för det nu också, ska man aldrig bli fri?

Ni förstår att min mamma har humor, hoppas jag.

Vi skrattade så kaffet nästan kom upp igen när vi spånade om alla gånger man inte vill ha sin mamma stå och spöka i ett hörn, och hur hon skulle ge sig tillkänna.

Jag ser fram mot den här resan.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2011-04-19 18:11:27

Hon är verkligen härlig din mamma!

När ni kommer fram får väl Johan springa upp och hämta en stol så att din mamma kan vila en stund vid varje avsats.

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-04-19 21:50:46

Cici: Hon har järnkoll på det mesta, och är "stöning" till tusen. Dessutom har hon humor och är ganska osentimental. Rapport kommer på bloggen hur det hela förlöpte :)

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-04-20 15:29:34

Hahaha - skrumphjärna, svårt att tro på det. Ha en trevlig resa. Bästa årstiden för utflykter.

Postat av: lisbeth

Publicerad 2011-04-20 21:57:21

Grattis till din fantastiska mamma.

Sån skulle vi alla behöva.

Hoppas ni får en bra resa och kör försiktigt

Postat av: Karina

Publicerad 2011-04-21 09:44:06

Det märks att du är lik din mamma, kram!

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-04-29 10:38:41

Epsilon: Jo du, skrumphjärna är det. Vi har haft en fantastisk tur, rapport från resan kommer :)



lisbeth: Gissa om vi har skrattat mycket under de här dagarna :)



Karina: ;) Kram på´räj!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-05-01 22:06:01

Jag har ju haft den förmånen att ha med din mor på mina besök i uppland på den tiden då jag var dit istället för att åka på alla dessa skyttetävlingar =), många goooa roliga historier har jag haft ihop med henne, Kommer ihåg spec ett år då jag skulle överraska min dåvarande sambo med en 40 års present, vi åkte då en liten avstickare ner till Linköpingsskroten för att hämta hem en hitchkrok orginal till en Boxer traktor(fanns bara en i hela sverige) ska du veta ... och när hon såg den sa hon.. Har du åkt så här långt för en stor tung rostig skrot, du är allt lite galen du =) men Morgan blev paff att jag fann en sån leeer stolt. Men tillbaka till det roligste, som sagt så är det ju motorväg upp sen mot uppland så jag driva väl på si så där lite för fort, så när vi åkte genom gamla Uppsala så hon .. nu går det inte så fort längre så nu kan jag nog gå bredvid (vi körde då i 70) Är det man kallar för fartblindhet ?????, för hon hade annars stenkoll på min mätare ska du veta för det blir alldeles för dyrt(inte farligt). Men en annan gång så blev det dyrt men det tar vi en annan gång ..... ha det

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-05-03 15:43:50

CillaCobra: Jag vet allt att det är du :) Ja, ni har haft era små utflykter så du har väl fått höra ett och annat du också. Hon är inte särskilt besvärlig att ha med sig, eller hur?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela