solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Jag håller med

Publicerad 2010-09-28 14:19:14 i Reflektioner,

Jag håller med Maria Montazami till 100% i den här frågan. Det finns inga titlar i världen som slår mamma och pappa. Tyvärr är det ju så att ekonomin oftast inte tillåter. 

Men jag tror att det skulle skapa tryggare barn och bra mycket mindre stressade föräldrar. Sen är det klart att det inte passar alla att stanna hemma heller. Många skulle inte klara av hemmafrurollen på heltid utan vill ju arbeta. Då ska man göra det.

Men valfriheten borde finnas. Ett vårdnadsersättning som motsvarar vad en dagisplats kostar vore en bra början.

Och tänk på alla jobb som skulle frigöras.

För att ni ska förstå vad jag menar:

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7859540.ab

Kommentarer

Postat av: Lairama

Publicerad 2010-09-28 15:53:28

Jag äääälskar Maria Montazami. Hon är nog smartare än hon ger sken av.

Jag är hemma med min yngsta dotter och trivs med det. Det är synd att det inte räknas som viktigt att vara förälder. Tror att det är många som skulle vilja dra ner på arbetstiden för att få vara mer med sina barn.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-09-28 16:27:42

Maria M är helt underbar. Jag minns med rysningar hur man fick dra upp barnen ur deras sängar om mornarna och sätta dom halvsovande i bilen för att åka till dagmamman och äta frukost... på kvällen var alla slutkörda och griniga. Önskar MER valfrihet till familjerna. De flesta av oss har väl fått barn för att vi vill umgås med dom.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-09-28 16:28:45

Välkommen förresten Lairama, roligt att du är här.

Postat av: Cici

Publicerad 2010-09-28 19:43:22

Jag är lite ambivalent när det gäller det här med att vara hemma med barnen. Var själv hemmafru i femton år, tills sista barnet började skolan. Men har man lagt ner en massa år på utbildning vill man nog inte gärna avstå från en jobbkarriär och det kommer att vara kvinnan som till 95% blir den som får stanna hemma.

Jag tror aldrig att vi kommer tillbaka till den tiden som var, när det gäller hemmafru (man).

Postat av: Cici

Publicerad 2010-09-28 19:52:14

Nu har jag läst och jag blir alldeles förbryllad. menar du på allvar att du beundrar den där lyxhustrun och hennes åsikter?!!!

Det måste ju kännas som ett hån för hårt arbetande kvinnor och män när hon yttrar sig. Jag har inte sett de nya avsnitten, men jag såg när det var nytt. Jag fattar överhuvudtaget inte varför sånt där sänds på tv!

Ursäkta mina hårda ord, men det är faktiskt vad jag tycker.

Postat av: CillaCobra

Publicerad 2010-09-28 22:54:35

se hur jag blev =) Jag är uppvuxen med att ha en mamma hemma, eller hon jobba på möran när vi sov kom hem fixa frukost som hon bar upp till vår säng så vi skulle äta =).. bortskämd ??, sen gick hon tillbaka jobba men var hemma med färdiglagad mat som man skynda sig att äta innan man for upp till stallet. Men jag önska alla kunde ha haft en sån uppväxt som jag har haft det..

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-09-29 07:02:48

Cici: Jag kanske uttryckte mej konstigt. Vad jag menar är: Maria M är underbar till sitt sätt, hon verkar väldigt snäll och mån om sin familj, lyxhustru eller inte. Sen menar jag också vad jag säjer att det vore underbart att ha möjlighet att välja själv. Jag vet massor av kvinnor (och säkert också män) som skulle vilja/velat vara hemma längre med sina barn. Men - de som vill det ska naturligtvis ut och jobba - självklart. Valfrihet är det jag efterlyser. Jag hade själv inte det p g a för dålig ekonomi men jag skulle inget hellre önskat än att ge mina barn mer tid. DET dåliga samvetet gör fortfarande ont.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-09-29 07:05:18

CillaCobra: Du är alldeles för bortskämd =) Nej, barn kan nog inte få för mycket kärlek - och inte mammor heller; hur gamla dom än blir.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela