solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Nyfiken på...

Publicerad 2010-11-25 06:45:15 i Glädjeämnen,

 Karina Johansson

...Karina Johansson.  En ny stjärna på författarhimlen. Eller kanske man skulle säja pärla?

Karina är en underbar, varm, rolig, fantastiskt kreativ och mångsidig kvinna med många järn i elden. Snygg är hon också. Den 26-27 november utkommer hon med sin första bok och jag är så himla avundsjuk en av de bloggare som fått förmånen att intervjua henne inför dagen D. Hela bloggturnén kan man följa på Karinas blogg

Bara en pärla är en roman om relationer, drömmar och ond bråd död och utspelar sig i Sunnemiljö. Från början var arbetsnamnet Livslögn.

Till Karina ställde jag dessa frågor: 

  

Berätta om Karina Johansson. Vem är du? 

Oj. Det är svårt att beskriva sig själv. Därför lämnar jag en lista över några av mina intressen så kan ni kanske bilda er en egen uppfattning?

Jag:

-          gillar att måla tavlor

-          har ett maskeradförråd i källaren

-          gillar att åka på sambons gamla mopeder som han renoverat

-          älskar katter

-          är friidrottsnörd

-          tappar humöret om jag inte äter mat var fjärde timma

-          älskar att åka skidor, utför. (Hade väl inget val när jag blev sambo med en skidlärare)

 

Hur kom det sig att du bestämde dig för att skriva en bok?

2005 fick jag i uppdrag att skriva ett första april-skämt till Sunnes lokaltidning Fryksdalsbygden där jag jobbar. Jag skrev att kommunen bestämt sig för att bygga om Sunnes reningsverk (som precis skulle rivas) till badhus, något Sunneborna efterfrågat i många år.

Då upptäckte jag hur roligt det var att skriva fritt. Men först ett år senare tog jag tag i det, när jag sommaren 2006 blev sjuk och sjukskrevs ett par veckor. Att acceptera att jag fått en kronisk sjukdom var som att gå igenom en sorg och jag tror att skrivandet blev en verklighetsflykt. Så, inget ont som inte har något gott med sig!

 

Var hittar du inspiration?

De flesta idéer får jag när jag går elljusbanan strax intill där jag bor.

 

Vad har varit svårast/lättast?

Svårast är att sätta punkt, att bestämma att historien är klar. Lättast är att hitta tid till att skriva eftersom jag jobbar deltid.

 

Vad tycker du karaktäriserar en riktigt bra historia?

När man inte vill lägga ifrån sig boken förrän man läst färdigt. Känner man så, då har författaren lyckats!

 

Boken utspelar sig i och omkring Sunne. Har du använt dig av verkliga personer och händelser i boken?

Har man varit i Sunne kommer man att känna igen sig. Det är i alla fall mitt mål. Däremot är samtliga karaktärer och händelser påhittade.

 

Har du själv någon favoritförfattare/förebild?

Helene Tursten, Mari Jungstedt, Camilla Läckberg och Ninni Schulman är några författare jag läst den senaste tiden.

 

Kommer det fler böcker så småningom?

Jag skriver just nu på två uppföljare. Så, vi får se vad som händer!

Lycka till!

Karina med K författar


"Det fanns inget rimligt svar på frågan vad Angelika gjort vid bryggan. Hon var livrädd för vatten och hade inte varit i närheten av sjön på många år.

Emma tror inte på det folk i bygden säger; att Angelika var deprimerad och att drunkningen var ett självmord. Angelika var ju strålande glad över att hon och Emma äntligen kunde ta semester, den första sedan de startade hobbyaffären för tre år sedan.

När Emma sedan finner den tavla som Angelika gömt i affären strax före sin död minns hon plötsligt hur uppjagad hon varit och hur undvikande hon svarat på frågor om den. Emma inser att något inte stämmer. Men hon verkar vara ensam om att tro att Angelika inte begick självmord."

Läs den. Det ska jag göra. Jag har varit nyfiken på den i flera månader redan.

*************************    *************************    *************************

PS. Eeeh. Det är inte riktigt sant det där att det är Karinas första bok. Hon har faktiskt gjort en tidigare. När hon var sex år. 

image
Så himla gullig.

Kommentarer

Postat av: Karina

Publicerad 2010-11-25 08:19:36

Så fint du skriver! TACK!

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-11-25 08:31:54

Karina: Och sant. Kram och lycka till!

Postat av: Cici

Publicerad 2010-11-25 13:37:27

Nu vore det ju skamligt om jag inte införskaffade denna bok, den övre alltså, den undre har väl en väldigt begränsad upplaga, när både du och Pennelina har lagt ut intervjuver med Karina. Det kanske går att beställa från författaren direkt och få den signerad.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-11-27 17:30:16

Cici: Såklart. Det ska jag fixa! Ringer Karina efter helgen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela