solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

"Det här tar inte lång tid"

Publicerad 2010-06-15 09:06:05 i Små och stora projekt,

För ganska många veckor sen impulsköpte herrn i huset en 40 tums platt-TV. Vår allra första platt-TV.

Problemet var att vi inte kunde enas riktigt om vart den skulle stå, i vardagsrummet nere eller i allrummet uppe. Skulle vi ha den i vardagsrummet måste det förberedas en massa - det är nämligen så att vi bor i ett snarlikt hus som Björn Skifs köpte en gång i en film. Drömkåken, om ni minns den. Vad man än tar i så förvånas man. Hur tänkte dom här?

Så trots att huset har trettio år på nacken och vi är den femte familjen som bor här har ingen lyckats med bedriften att installera ett TV-uttag i vardagsrummet. Lösa kablar bara som inte dragits så snyggt, och jaja, jag vet att vi också har bott här i fem år.

Till slut har vi ändå kommit fram till att det får bli uttag i vardagsrummet.

I går kväll vid halv sjutiden var det dags:

Gino: - Vad säjer du, ska vi ta och fixa till TV-uttaget nu, jag har köpt allt som behövs.

Jag, nyss hemkommen från jobbet: - Hinner vi det i kväll? Jag är lite trött.

- Såklart. Det här tar inte lång tid. Vi ska bara kapa kabeln uppe på vinden och sätta i en förgening. Sen borrar vi hål ner till gamla pannrummet, dit drar vi rör,  och sen går vi rakt in i vardagsrummet där vi sätter en dosa. Det kommer inte att ta lång tid.

Det lät ju som om det kunde gå på en grisblink: - Ok, då kör vi.

Och jag lovar. Om det inte vore för att 97% av tiden går åt till att leta efter grejor hade det nog gått ganska snabbt. Men nu är det en gång så att vi är otroliga på att släppa saker på de mest konstiga ställen, handen och hjärnan har verkligen ingen connection när vi leker hantverkare.

Dialog:

- Har du tumstocken?

- Nej. Men vart har borrmaskinen tagit vägen, den var ju här nyss?

- Kolla om jag hade med den till garaget. När du ändå är där se om du hittar en stjärnmejsel med rött skaft som jag hade förut.

- Den såg jag uppe i klädkammaren när jag letade efter ficklampan. Tror jag. Vet du vart ficklampan är?

- Kolla i vardagsrummet. Eller om jag hade med den i köket när jag drack vatten?

- Här är den. Den låg ute på trädgårdsbordet.

- Ficklampan?

-
Nej, skruvmejseln.

- Tumstocken var inte där? Undrar om den är kvar uppe på vinden?

Och så där höll vi på. Klockan var efter elva när vi var färdiga.

Men det blev riktigt bra.

Kommentarer

Postat av: Karina

Publicerad 2010-06-15 10:11:05

Ha ha! När ska du börja skriva en bok? Jag kommer att skratta hela tiden åt den :)

Postat av: Cici

Publicerad 2010-06-15 11:28:16

Jag håller helt med Karina! Om du visste vad jag uppskattar din blogg och din humor. Sparsmakat, lite torrt, och så denna värme och vänskap som verkar råda mellan dig och Gino.

Postat av: Eva Gytare

Publicerad 2010-06-15 13:08:20

Vi vill ha bildbevis när TV är uppsatt på väggen - det räcker inte bara med ett TV-uttag.....

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-06-15 14:12:06

Karina: Har börjat en gång. Sen kraschade datorn utan att jag tagit säkerhetskopia. Men känner mej lite sugen igen =) Peppa mej! Gör det!



Cici: Tack detsamma! Dina kommentarer gör mej också väldigt glad. (För att inte tala om Gino). Och det är helt underbart att ha både sin man och bästa vän i en och samma person. Vi jobbar bra ihop också.



Eva: Får jag föreslå att ni kommer över hit och tittar? :) Ska också försöka lägga in bilder snart - har ny mobil/kamera som kanske inte bråkar så.

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2010-06-15 14:24:36

Det där låter lite som min egen familj. Alltså det där med letandet av verktyg. Sedan tar likheten slut. De flesta fixarprojekt slutar med att jag får ett utbrott eller tyst och surt lämnar rummet...

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-06-15 15:23:39

Tant Grön: Välkommen hit! Utbrotten och surandet går över med åren, numera är jag ganska lugn av mej. Och faktum är att vi jobbar väldigt bra ihop. ;)

Postat av: Karina

Publicerad 2010-06-15 15:27:19

Här kommer första peppningen: Börja NU. Skriv en sida om dagen, så har du fått ihop en bok på mindre än ett år! Enkelt, va? :)

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-06-15 16:14:41

Karina: Jag börjer i môra. ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela