solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Lära för livet

Publicerad 2010-02-02 08:38:33 i Gamla minnen,

Som sagt så började jag min yrkesbana inom servicebranchen när jag var tretton. Ganska bonnig men framåt. På Tossebergsklätten som har/hade servering och utsiktstorn med souvenirer jobbade man överallt där det för tillfället var störst behov.

Sålunda hamnade jag i serveringen en dag när ett busslast stockholmsdamer i övre övre medelåldern trippade in. Tog upp beställningar på kaffe med dopp vid ett bord för fyra, när plötsligt en av damerna ändrade sej. Hon skulle ha en kopp silverté.

Silverté. Vad i helskotta är silverté? Tänk snabbt nu, hade jag sett någon burk det stod silverté på i köket? Påsar? Ens hört talas om det? Nej. Nej igen. Nej på allt.

"Tyvärr" började jag, "så har vi inte silverté". Kunde hon kanske tänka sej något annat? "Earl Grey, Lipton"? Ungefär som Basil Fawlty skulle sagt.

Med is i rösten lät hon mej förstå att jag var en korkad lantis "Silverté, lilla vän, är hett vatten med grädde" sa hon och log avmätt.

"Jaha, okej. I så fall så har vi nog silverté, ja". Hett vatten och grädde? Yak.

Hon fick sitt jäkla silverté. Jag kommer alltid att komma ihåg vad det är, men jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan dricka det. 

                                               

Kommentarer

Postat av: Mats

Publicerad 2010-02-02 10:59:05

Silverte är nog nyttigt. Jag hade en moster som allid var sjuk. Åtminstone sa hon det. Hon var nära döden jämt. Hennes känsliga mage tålde inget annat än silverte. Som liten var jag fascinerad över denna moster som kunde dricka nåt så äckligt, och som var så illa sjuk. Men hon blev äldst av alla i syskonskaran. Och på äldre dar upptäckte jag att hon faktiskt var både rolig och trevlig.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-02-02 16:24:34

Fascinerande moster. Men jag antar att det är som med kaffe, att man måste träna i början för att det ska bli gott. Sen är det nog faktiskt så att med åren så "växer man i" sina mostrar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela