solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Marianne bakar

Publicerad 2010-02-15 11:03:59 i Glädjeämnen,

När jag ändå är inne på ämnet bakning kan jag dela med mej av receptet på lingonkaka. Gjorde den i helgen och hittade på en egen gräddningsvariant som gjorde den extra saftig enligt de som fick smaka.

Jag blandade allt utom det smälta smöret och satte in kakan i fem minuter innan jag panikartat ryckte ut den igen, skrapade ur smeten och hällde tillbaka det som inte börjat stelna i vispbunken. Rörde därefter i det smälta smöret som stod kvar i kastrullen, smorde och bröade en ny form och sen in i ugnen nästan en timme.  

3 ägg
3 dl farinsocker
150 g smör
2 dl gräddfil
1 dl lingonsylt
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 påse Pepparkakskryddor

TILLAGNING
Sätt ugnen på 175°C. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret, svalna något och blanda i gräddfil och lingonsylt. Blanda ner smörblandningen i äggvispet. Blanda samman mjöl, bakpulver och pepparkakskrydda innan det vänds ner i smeten. Häll smeten i en smord och brödad form. Baka kakan på galler, första falsen nerifrån i ca 50–60 min. Stjälp upp kakan och låt den svalna på galler. Pudra gärna över florsocker innan servering.

Det funkar säkert att följa originalreceptet också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela