solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Spår som spår

Publicerad 2010-02-14 18:10:53 i Jakt,

I morse vaknade jag med en djävulsk huvudvärk som strålade från nacken. Och nej, jag var inte ute och söp bort några hjärnceller i går. Drack endast kolsyrat vatten framför TV:n.

Det mest irriterande är kanske ändå att det busringer i öronen, mest det vänstra i dag. Skittinnitus.

Men jag försöker vara lite aktiv ändå. Jag tog Alva och gick en tur i skogen (så kanske det ger sig att ringa när jag inte är hemma, resonerar jag). Smart va?

Alva är en nyfiken jakthund som tar alla chanser att kolla in spår i snön, rulla sig i rävkiss och undersöka alla bruna högar med nosen. Det tar ibland lite tid att komma runt klätten.

Går och filosoferar lite över alla olika djurspår vi ser när jag kommer ihåg hur det var när Gino skulle ha mej och Izak (tax) att spåra ett rådjur en gång. Izak var i koppel och vi följde ett fint och tydligt rådjursspår i ganska bra terräng. Perfekt snö. Izak skällde med jämna mellanrum och jag kommunicerade med Gino över radion. Han stod på pass några hundra meter bort ifall att vi skulle driva rådjuret däråt.

Helt plötsligt slutade spåren. Ner i ett hål i marken. Hm, räv? Men det såg ju precis ut som rådjursspår?

"Gino, kom" säjer jag proffsigt sådär som man säjer när man pratar i walkie-talkie, "spåren tar slut här".

"Ok, är du ute vid grusvägen, eller"?

"Neej, jag är mitt ute i skogen".

Det blir ett ögonblicks tystnad. "Ser du inte alls vart det tar vägen"?

"Du kommer inte att tro det här, men rådjuret har gått i gryt här".

"??? Var det räv ni spårade"?

"Nej, rådjur, jag vet inte hur det gått till. Klart slut". Klick.

Det här får jag ofta höra vill jag lova.


 Här är såna här spår.           Och här är såna här.

PS. Jag vet att det inte heter walkie-talkie. Jag bara retas med Anna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela