solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Hallo Honey

Publicerad 2010-04-06 15:52:38 i Små och stora projekt,

Vi såg på TV8 i går kväll - En plats på landet. Ett program där britter åker runt och tittar på mysiga hus till salu på engelska landsbygden.

Ett par letade efter hus med ett par hektar mark för att kunna odla grönsaker och ha biodling.

Helt plötsligt dök ett nytt intresse upp i bådas våra hjärnor. Biodling. Yesss sir. Bin. Bin får det bli. Egen honung. Yummie!

Nu ska vi leta allt vi kan på nätet efter hur man går till väga. 


                                                        Två blivande biodlare?

Kommentarer

Postat av: ludvig bertil

Publicerad 2010-04-06 16:39:24

oj oj vilket surr det kommer att bi!

Postat av: Cici Lindgren

Publicerad 2010-04-06 19:29:58

Jag har varit biodlare i mindre skala, och världens godaste honung fick jag av mina flitiga bin. I alla fall blev jag honungsmästare dom två år jag ställde upp.

Tyvärr blev jag allergisk mot bistick och blev tvungen att sälja mina två samhällen.

Men det är ganska mycket passning och man bör inte ha björn i grannskapet.

Gå en kurs i biodling och ni blir garanterat fast för den hobbyn, och nya biodlare behövs alltid.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-04-07 05:58:02

LudvigBertil- LimboBravo: Yep. Mera surr här i kupan lär det bli :) Bzzzzzz Bzzzzzz.



Cici: Vi ska höra oss för bland ortens biodlare om det är nån kurs på gång, ska det göras ska det göras ordentligt. (Tar gärna emot goda tips och råd.)

Postat av: Mats

Publicerad 2010-04-07 15:56:19

Biodling är jättekul, men också mycket arbete. Hela familjen bör vara intresserad, för det går åt mycket tid åt de små liven på sommaren. Jag var biodlare i min ungdom, men när jag träffade min blivande hustru blev jag tvungen att välja mellan henne och bina. Så jag skänkte min biodling (7 samhällen) till mina föräldrar som behövde en hobby när de gick i pension. Men det var väldigt roligt så länge det varade

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-04-08 11:06:50

Vi har tänkt oss en kupa(eller kanske två) till att börja med, bara som bi-syssla, ha ha. Sju samhällen låter mycket. Man kanske kan räkna med lite expertisstöd från er båda, Mats och Cici? Så kanske vi förhoppningsvis kan lämna arvode i form av dunderhonung sen.

Postat av: Cici Lindgren

Publicerad 2010-04-08 15:43:53

Det är klart att jag ger goda råd om jag kan. En som borde vara expert på det här är Motvallsgubben. Han har visst haft en massa samhällen, men fick sluta pga björnar som sabbade hela tiden.

Motvallsgubben har en blogg på bloggspot.

Postat av: Mats

Publicerad 2010-04-08 19:13:43

Ett samhälle ska man inte ha. Det är lätt hänt att det händer något så att det dör. Har man två, och det ena far illa, så är det lätt att fixa ett nytt istället för det förlorade. Det finns också olika scenarion där man faktiskt kan rädda ett döende bisamhälle med hjälp av ett annat. Så två samhällen rekommenderar jag till nybörjaren

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-04-08 20:01:29

Tack Mats, det goda rådet ska vi bära med oss.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela