solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Lussekatter och annat

Publicerad 2009-12-05 22:18:36 i Motgångar,

Idag skulle bakas lussekatter. G är på jobb nere i södra delarna av landet och jag julstökar härhemma. Detta innebär i stora drag att jag förflyttar saker från ena änden av huset till den andra. Samt tänder värmeljus och bakar. I dag lussekatter. Piece of cake.

Varje år i december har jag glömt bort hur svårt det är att göra snygga lussekatter. Så precis när degen nästan är slut - då har man fått in tekniken. Inte är de snygga, och inte var de goda, men de är hembakade och det finns inte så mycket annat som ger så stor tillfredsställelse som att ha egenhändigt bakat bröd!

Undrar om vi är en av de de sista generationerna som bakar? Blev lite fundersam när jag läste ett recept på släta runda bullar häromdan. Som en förklaring över hur man formar de runda bullarna kunde man läsa; "kupa handen över degklumpen som man håller en datamus". Åhå. 

Apropå något helt annat så har min käre mr G fått mig att ta svininfluensavaccinet. Han ville inte vara ensam om att ha så jäkla ont i armen, kan tänka. Så nu har jag gjort det. Och har fått influensaliknande symptom, ont i armen (förstås), i kroppen, känner mig lite febrig och  huvudet värker.

Baken värker också. Men det beror på att det är halt ute.



Kommentarer

Postat av: gubben

Publicerad 2009-12-06 13:34:06

Kommer snart hem och smakar på dit bak och masserar din bak.

Mvh G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela