solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Typiskt

Publicerad 2009-12-19 20:03:01 i Motgångar,

När Fantomen rör sig står blixten stilla. När Gino är borta då krånglar pannan.

Eller jordvärmepumpen i det här fallet. Mycket lämpligt med tanke på att det var -15 ute i går kväll och vi inte har någon annan värmekälla. Hela natten varannan timme har jag varit ut i garaget och provat något nytt sätt att få varmvattnet att cirkulera ut i elementen - därefter (under diverse osande eder) springa snabbt tillbaka in, hoppa i säng och tända nya värmeljus. Hålla-värmen-i-sängen-kit: långkalsonger, sockor, t-shirt och morgonrock. Två täcken, en katt och en tax.

I tvättstugan har torktumlaren gått oavbrutet hela natten så handdukarna var sååå torra och fina i morse. På köksbänken susade min lilla kupévärmare för högtryck och lyckades faktiskt med att hålla en temperatur omkring +10, inte illa. Låt vara att det bara var i en radie om en meter, men ändå.

Till slut när jag nästan ville gråta, vid halv 6-tiden funkade verkligen ett av mina trix och pumpen brummade till och släppte ifrån sig underbart härligt varmt och gôtt vatten in i huset. Mmmm. Ett s k halleluja-moment.

Idag går jag oroligt och känner på elementen varje timme för att förvissa mig om att de fortfarande är varma. Och det är dom, vilket jag är otroligt tacksam över.  

Nästa vinter hoppas jag vi har en sån där fin braskamin vi tänkte sätta in i somras men ångrade oss. Då ska jag ligga framför den på en björnfäll hela natten och sova gott om pumpen stannar. 



Kommentarer

Postat av: CB

Publicerad 2009-12-19 23:04:12

Vilken hemsk natt, hoppas verkligen att ni får in den där kaminen (och fällen). Värmen håller i sig hoppas jag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela